Sivun näyttöjä yhteensä

08 maaliskuuta, 2018

New York, maaliskuu 2018

NY
Big Apple
maaliskuu 2018


Maaliskuussa maailman napaan.

NY:ssä asuu ns. kantakaupungissa (5 kaupunginosaa) 8,9 miljoonaa
ihmistä, ja kun otetaan laskuihin mukaan myös NY:n reuna-alueet, nousee
väkiluku n. 24 miljoonaan asukkaaseen.

Matka alkoi 8.3.2018 VR:n kyydissä Lappeenrannasta Tikkurilaan, josta paikallisjunalla
lentoaseman pysäkille (terminaalien alapuolelle). Helppo on nykyään
matkustaa lentoasemalle junalla.


Tikkurilasta kulkee melko tiuhaan paikallisjunia
lentoasemalle. Juna on I ja raide 4.


Sitten ollaankin jo terminaalien 1 ja 2 alapuolella. Tässä
on Suomen pisimmät liukuportaat - 72 metriä. Asema
on siis melko alhaalla, ja syvälle rakennettu.

 
Terminaalin portilla ollaan ja kohta FI343 matkaa Islannin Reykjavikiin.


Travellerit ovat järjestyneet yhteiskuvaan juuri ennen
Islannin lentoa!


Icelandair:n koneet olivat uudehkoja ja siistejä. Paikkoja
on kullakin rivillä A,B,C ja D,E ja F. Näitä rivejä
taisi olla noin 40.


Lähestyy, lähestyy... Keflavik on hyvin lännessä (Islantia) ja
Reykjavikin kaupunki jää useita kilometrejä pohjoiseen
lentokentästä.


Keflavik on hyvin opastettu ja selkeä kenttä - ja vielä melko
kompakti lentokenttä. Opasteita on paremmin kuin
vaikkapa HelsinkiVantaalla.

Seuraava lentomme on FI623 ja kohteenamme on
Newark. Eka lento Suomesta KEF:n vie aikaa noin 3 h, ja
toinen lento EWR:n n. 5,30 h.


Kuvaa koneen sisältä.


Islannista lähdön jälkeen tulee lentosuunnassa
oikealle Grönlanti. On se iso, ja onpa siellä
todella paljon korkeita "vuoria".


Sitten lähestymme Newarkia. Se on 23 km Manhattanin lounaispuolella.
Kaupunginosa on New Jersey. New Jerseystä siirrytään moottoritietä ja
Holland Tunnel:n kautta Manhattanille.

 
Hotellimme oli Hotel 91, East Broadwaylla Chinatownissa.
Huoneet olivat ihan OK, mutta se mikä oli yllätys oli se, että
Manhattanin sillan läpi ajaa paikallisjunia sekä metroja. Silta on siis
ihan lähellä hotelliamme.
 
Tässä tämä hotelli on.
 
  
Etenkin kun olit ulkona niin meteli oli melkoinen, silloin kun juna pyyhälsi ohi.
Meni pari päivää että näihin ääniin tottui, sen jälkeen niitä ei enää "huomannut".
Onneksi äänet eivät kuuluneet niin hyvin hotelliin kuin mitä ensin pelättiin.



Kotikatumme oli East Broadway, Chinatownissa. Alue oli tosi
Kiinalainen; toreja, myyntikojuja, todella paljon Kiinalaisia ihmisiä
ja kiinalaista toimintaa ja meininkiä. Aivan kun olisi ollut Kiinassa.


Tässä kuvaa hotellimme ovelta Confucius Plazan suuntaan - paikka
jossa luki valokirjaimin "Wellcome Chinatown". Tässä myös näkyy
tämä junien ja metrojen ajotunneli.


Kaupunginosaamme.


Roskat heitettiin usein kadulle pusseissaan ja kaikki pahvi paalattiin nippuihin.
Illalla tulivat sitten jäteautot ja ne veivät roskat kaduilta pois. Välissä joku saattoi
vielä ehtiä dyykkaamaan roskikset ja ottamaan sieltä etenkin pullot omaan reppuunsa.


Manhattan Bridge, joka meni South Street:ltä Brooklynin Dumbo:n.


Kuvassa (alla) vasemmalla on Manhattan Bridge ja
oikealla Brooklyn Bridge. Kumpikin silta vie Manhattanilta
Brooklyniin.


Täällä siis täytyy tietää liikkuakseen vähintään kaksi "pääasiaa":
1. Downtown vai Uptown (Uppertown)
2. West side vai East side

Esimerkiksi metroasemien ulkopuolella saattaa lukea
tyyliin Manhattan Downtown. Siitä täytyy tietää
onko se oma kyyti vai onko se juurikin se toinen, eli
Manhattan Uptown?

Kuvassa alla ei kumpikaan... vaan East River ja South Street Viaduct.


Rahamaailman kuumin katu maailmassa on Wall Street.
Se piti tietenkin kävellä päästä päähän, eikä muuten mene
ihan kymmentäkään minuuttia tähän toimeen. Katu onkin
sitten kyllä ihan täynnä pankkeja ja kaikkea valuuttaan
liittyvää rakennelmaa.


Täällä Battery Parkin ja Wall Street:n kupeessa on Trumpin rakennuksista yksi.
Tämä on The Trump Building. Iso on tämäkin, vaikka on näistä kolmesta pienin.

 
Tässä alla on National Museum of the American Indian. Tämä
sijaitsee Battery Park:ssa State Street:n ja Whitehall:n katujen välissä.
Museoon ei ole pääsymaksua (joka oli yllätys) ja tännekin
mentiin metallinpaljastimien ja turvatarkastuksen läpi.
Ehdottoman hieno museo. Mieleen jäi etenkin hienot museon
osastot, sekä iso halli joka on aikaisemmin ollut "tullitupa".


Dancing Bull löytyy aivan Broadwayn alusta. Siinä iso härkä
uhmaa pientä tyttöä joka rohkeasti ja päättäväisesti uhmaa tätä isoa elukkaa.


 
Tässä tämä pieni tyttö (vasemmalla) uhmaa isoa härkää,
seisomalla sen edessä hyvin päättäväisenä. Kuvan turisti
olisi kyllä jo juossut aikoja sitten pakoon noin isoa lehmää.


Tässä on jono lautalle joka ajaa Ellisin kautta Liberty Island:lle.

Jonota ensin lippuluukulle, joka on tästä noin 50 metriä "taaempana". Sitten
jonotat noin tunnin tässä jonossa josta kuvasin alla olevan kuvan. Kun tämä
jonotus päättyy niin pääset turvatarkastukseen. Sen jonotuksen jälkeen odotat ja
jonotat lauttaan jolla pääset matkaan.

Älä vaan tule tänne turistiaikana tai kiireiseen aikaan päivästä. Me olimme
paikalla maaliskuussa ja jono oli noin 100 metriä, ja jonottaminen vei yli tunnin.
Vapauden patsas on todella suosittu kohde, ja kaikki haluavat päästä
käymään sen juurella. Niin mekin.


Tämä oli yksi aluksista jotka seilasivat käytännössä koko ajan
Battery Parkin - Ellis Islandin - Liberty Island:n välillä. Vetoisuus n. 650 henkilöä.

 
Kuvassa Manhattan näkyy Libertyn suunnasta. Täältä saa
hyvän näkemyksen Manhattanista, kun sitä katsoo tästäkin suunnasta.
 
Kuvan oikean puolen "veteen" tippui reissumme aikana helikopteri ja
viisi ihmistä sai surmansa tässä casessa. "May day, may day - engine failure".


Ja nyt olemme Liberty Island:lla. Olemme kävelleet tällä saarella
vapaudenpatsaan juureen. Saari on kompakti ja täällä kyllä kykenee jalan
kiertämään ihan joka kolkan. Täällä on myös pari kahvilaa ja isohko kauppa.


Travellerit koossa. Yksi on paikallinen ja pysyykin täällä.

 
Vapaudenpatsaan jälkeen suuntasimme Ground Zero:n alueelle. Paikka
löytyy Trinity Church:n takaa - heti West Street:n itäpuolelta.
 
Nyt tällä alueella on tällainen korkea Woolworth Building, jolla
kunnioitetaan WTC:n kaksoistorneja ja niitä noin 3000 tässä iskussa
menehtynyttä U.S.A:n kansalaista.
 
 
Ja tässä itse muistomerkit. Näitä on paikalla kaksi ja ne
ovat juuri niillä paikoilla, joilla tornit aikanaan olivat ja seisoivat.
 
Vesi virtaa seiniä myöden pohjalla olevaan pieneen aukkoon josta se
häviää näkyvistä. Jokaisen menehtyneen nimi on kaiverrettu metalliin
joka kiertää muistomerkkiä. Täällä vetää hiljaiseksi!




Heti näiden vieressä on matka-asema. Erikoinen korkea kupu, jossa
on erikoiset kattorakenteetkin. Täällä on "maan alla" varsinainen asema
jonne junat tulevat, ja josta matkaan lähdetään. Täältä löytyy myös
WTC:n metroasema.

 
Tässä oli erikoinen rakennus, kuin kontteja päällekkäin
pikku hiprakassa olisi ladottu.  

 
Tässä olemme saapuneet City Hall Park:n.
Takana näkyy New Yorkin City Hall. Paikka
löytyy Brooklyn Bridgen länsipäästä.


Tämä oli huimaa... poliisi liikennevalojen alla näyttää
AJA (kun valo vaihtuu valkoiseksi) ja STOP kun valo
muuttuu valkoisesta punaiseksi... no onhan tällä
tietenkin työllistävä vaikutus. Tämän ymmärtäisi ehkä
paremmin, jos risteyksestä puuttuisivat valot.


Mulberry Street. Sekin käveltiin ja ihailtiin Little Italyn katuja.

 
Tältä näyttää Italialainen kaupunginosa Little Italy. Kun tätä
vertaa China Town:n, niin tämä on hyvin paljon pienempi.


Tässä suunnassa "päämaali" oli Saint Patrick´s Old Cathedral. Tämä sijaitsee
aivan Little Italian pohjoisosassa.


Katedraali oli oikein kaunis. Taidokkaat lasimaalaukset. Kauniita
ornamentteja kaikkialla. Hienot urut. Täällä oli hieno levähtää pikku hetki.


NY on niin iso kaupunki, että täällä tapahtuu koko ajan myös ns. turvallisuuscaseja.
Tässä oli jonossa neljä autoa: lanssi, paloauto ja poliiseja. Ei mennyt kauaakaan kun taas
jostain kuului sireenin ääni, jne. Mutta kaikki olivat täysin tottuneet näihin. Itsekin
pohti vaan, että mikä otetaan uudeksi reitiksi koska tämä tie on kiinni...


Pyöriä oli vuokrattavana melko monessa paikassa. Myös monessa paikassa
teline oli tyhjä koska kaikki fillarit olivat menossa. 15 taalaa ja saat ajaa päivän tällaisella.

 
Sohossa oli käytävä tietenkin. Soho sijaitsee Hudson Riverin
puolella, vain vähän pohjoisempana kuin China Town.   
Tämä on boheemi alue jossa edelleen on vanhoja taloja
ja tyylikkäästi rakennettuja uusia rakennuksia.

 
Sohoa...


Minä ja Laguardia...


Kuvassa Washington Square joka on kolmen poikkikadun kokoinen.
Hieno puisto jossa on patsaita ja oma "riemukaari". Täällä voi mukavasti istua
penkillä ja katsella Greenwich Villagen menoa.


Sitten saavuimme Union Square Park:n alueelle. Tämä oli
kooltaan pienempi, mutta täällä oli isot markkinat. Paikka oli täynnä vilinää.
Tämä sijaitsee Chelsean ja Greenwich Villagen puolivälissä.


 
Sitten kohteena oli erikoinen rakennus - Iron Flat Building.
Rakennuksen kapeaan osaan mahtui suunnilleen vain keittiö ja leveästä
päästäkään rakennus ei ollut kovin leveä. Tämä rakennus näkyy usein
kuvissa joissa kerrotaan New Yorkista.  
 
 
Täällä hyvin tavallisia ruokia ovat: pizza, erilaiset voileivät,
hampurilaiset, hotdogit ja "riisiruuat". Hyvin paljon erilaisia
ruokakärryjä on siellä täällä, ja näissä setä vääntää hodareita ihan
avoimella kadulla, ja asiakkaita riittää.


 
NY:n metro on ihan OK. Asemat ovat hieman likaisia
ja nuhjuisia. Kuitenkin täällä on helppo matkustaa, ja usein
metrovaunussa pääsee jopa toisinaan istumaankin. Sinun täytyy tietää
suunta jonne olet menossa, ja sen onko se lännessä vai idässä.
Vasta tämän jälkeen on väliä sillä, mikä on asema jolle jäät.
 
Asemia on valtavasti, miltei kaikkialla Manhattanilla on
metroasemia. Täällä mennään leimaamisen kautta
metrotunneliin. Toimiva systeemi - paitsi että matkamme
aikana oli työn alla NY:n metron suuri korjausurakka. Noin 20
asemaa oli kiinni koko ajan, mutta periaatteessa emme edes
huomanneet sitä - niin paljon asemia on.


Edessä näkyy Columbus Cirkle, ja kuvan oikeassa reunassa
näkyy Maine Memorial. Tämä liikenneympyrä kanavoi
Downtown:n suunnasta liikenteen Central Park:n länsireunaan.

 
Ympyrän keskellä on Columbuksen patsas. Ympyrää reunustavat
korkeat pilvenpiirtäjät, joista suurin on Time Warner Center.
 
 
Alueella toinen iso rakennus on Trump Hotell. Tässä se
ylväänä seisoo ihan Columbus Cirkle:ssä kiinni.

 
Vain kivenheitto ympyrästä Broadway:ta pohjoiseen
ja tulet Metropolitan oopperatalolle.


Oopperataloa vastapäätä on Lincoln Center.


Kun etenet tästä Broadway:ta 72 kadulle saakka ja otat siitä
suunnaksi Central Park:n, niin ihan puiston reunassa
on Dakota house. Kuvassa se on vasemmalla ruskehtava teräväkattoinen
rakennus. Tässä talossa asui John Lennon, ja tähän rakennukseen
hänet ammuttiin 8.12.1980 kun psyykkisesti sairas fani
Mark David Chapman hänet tämän talon porraskäytävään ampui.
Kosketin rakennusta ;-)


Dakota housen pääovi. Tästä myös Lennon kulki asuntoonsa.

 
Näkymää Central Park:n Central Park West kadulta. New Yorkin
silhuetti piirtyy puiston takaa kauniisti.


Kun jatkat samaa katua pohjoiseen n. 300 metriä, niin saavut
American Museum of Natural History museoon. Museo on valtava - noin
viiden poikkikadun levyinen (ja kahden avenuen).

 
NY:n silhuetti Cental Park:ssa, The Lake:n yli.


Central Park:ssa Dakota housen "tasalla" on Strawberry Fields -muistomerkki.
Tällä kunnioitetaan Lennonin muistoa. Se on pienehkö ympyrä jossa lukee IMAGINE.
Täällä kaikki kuvauttavat itsensä ja musiikki soi paikan päällä. Nytkin
pari hemmoa soitteli kitaralla Beatlesin musiikkia.


Keskuspuisto on total 5,2 x 1,8 km. Me otimme patikan alle vai puiston eteläistä osaa.

Kävimme Cherry Hill:n alueella, ja siellä oli tämä kuvan isohko taukoalue.
Löytyi nuhjuiset vessat ja isohko baariravintola. Nautimme oluet ja kävimme vessassa.


Jatkoimme puiston läpi aina 5 avenuelle. Tätä sanotaan maailman
kalliimmaksi ostoskaduksi. Avenuitahan on NY:ssä yhteensä 12. Ykkönen
on kiinni East riverissä, ja kakstoistanen on kiinni Hudson riverissä.
Olemme siis noin puolivälissä Manhattania itä - länsi suunnassa.


Patriootinen patsas 5 avenuella lähellä eläinpuistoa.


Viides avevue pitää sisällään sellaisia kauppoja joihin tavallisella
tallaajalla ei ole mitään asiaa - paitsi katsomaan, kuten mekin teimme.

Tässä Bloomingdale keskus. Kaikki statusliikkeet löytyvät mm. tämän
katon alta. Älyttömän kallista ja tavallisia liikkeitä ei ole lainkaan.


Tässä kuvassa on NY:n korkein rakennus. Vaikka olin Rockefeller Centerin
katolla - Top of the Rock:ssa - niin tämä oli vielä paljon sitä korkeampi.
 
Tässä selän takana on TrumTower. Tämä on korkein kolmesta Trump:n
rakennuksesta. Rakennus löytyy 57 ja 5 risteyksestä. Tämä oli hieno ja
melko lailla samanlainen kuin Battery Park:ssa oleva Trump rakennus.


Tämä setä myi meille hodarit Manhattanilla. Pikkupikku vedettävä
koju, jossa asiakas on jalkakäytävällä ja myyjä on lähes autojen seassa kadulla.


Radio City piti tietenkin nähdä. Kuuluisa konserttipaikka ja
NY:n radion koti.


Sitten Top of thje Rock:n. Tämä on paras paikka kun haluaa
nähdä korkealta koko NY:n. Kerroksia oli noin 95 - 100. Korkeutta
siis yli 200 metriä. Täällä pääsee ihan ns. seinän viereen katolla, koska
heti seinän reunasta alkaa noin 5 cm lasiseinä, ja siitä näkee 360 astetta
jokaiseen ilmansuuntaan. Mahtava paikka vaikka pitääkin mennä
metallinpaljastimien ja turvatarkastuksen ohi, ja vielä jonottaa hissiinkin.

Kuva ensin Central Park:n suuntaan. Koko puisto näkyy siinä.


Sitten eteläkärjen suuntaan.


Tässä kuvassa näkyy NY:n korkein rakennus. Tässä lienee kerroksia
noin 170. Olisipa huimaa asua talon ylimmässä kerroksessa... ei ihan puolityhjää
roskista viitsisi lähteä viemään roskikseen...

 
Kuvaa metroasemalta. Usein asemalla oli kumpaankin suuntaan raide, mutta
joillain asemilla oli vielä keskelläkin "katettu" raide, josta pitkän linjan
junat ja metrot kulkivat. Täällä metrojärjestelmässä on kahta eri päätyyppiä;
paikallismetrot ja kaupunkimetrot. Paikallismetrot pysähtyvät alueellaan
jokaisella asemalla, mutta kaupunkimetrot vain "valkoisilla" asemilla.
 
Kuvan asema on 57, siinä on hyvä jäädä pois kun haluaa Central
Park:n "reunaan". Tästä myös samalla pääsee Downtown:n.


Söimme illalla paikassa, jossa meidän piti itse valmistaa oma ruokamme.
Hotpot on paikka jossa jokaisessa pöydässä on oma kaasuhella keskellä pöytää.
Siihen tuodaan keittoliemi ja asiakkaan valitsemat "lisukkeet". Sitten otetaan lisuke
kerrallaan ja upotetaan puikoilla kiehuvaan liemeen. Tietyn ajan kuluttua tuote
on valmis, ja eikun ääntä kohti.
 
Tässä meidän liemet ja lisukkeet. Kaikki ovat siis kuvassa vielä raakoja.
 
 
NY:n Time Square on Manhattanin eräänlainen sydän. Täällä on
talon kokoisia videoseiniä, pummaajia, nistejä, huijaajia ja
vaikka mitä. Kaikki nämä ovat täällä siksi, että jokainen turisti
käy täällä matkallaan. Täällä on aina vilinää.
 
Nämä "epäsosiaaliset" tyypit eivät kuitenkaan ole ns. agressiivisia
lähestyjiä kuten monessa muussa suurkaupungissa. He van etsivät riittävän
hölmöä tyyppiä, joka vaihtaa rahaa heidän kanssaan, ottaa CD -levyn
heidän kädestään jne jne...
 
Kaupunginosa on nimeltään Theater District. Huima paikka!
 



Garnegie Hall sijaitsee 57 ja 7 kulmauksessa. Se on perhanan iso konserttihalli.
Nytkin seinässä oli maalimankuulujen bändien, artistien jne. mainoksia.


MACY´s on kauppaketju jonne on jokaisella varaa astua muutenkin kuin vaan vessaan.
Tämä Macy´s sijaitsi Herald Squaren kupeessa. Kiva paikka jossa
oli ihan peruskamaa myynnissä. Outo juttu täällä oli se, että tämän Macy´s:n vessassa
näytti olevan jonkun koti. Yhdessä vessan "luukussa" siis oli paljon vaatetta
läjässä ja muutakin tavaraa. Aivan kun joku olisi asunut siinä, ja oli juuri nyt
hankkimassa aamupalaa...

...täällä muuten suhtaudutaan hyvin suopeasti näihin mm. kodittomiin,
heidän annetaan hengailla ihan rauhassa, eikä kukaan oikein kiinnitä näihin huomiota.
Saavat pyöriä mm. kaupoissa ja julkisissa tiloissa. Ovat hyvin huomaamattomia.


Melko oudon näköisiä nämä NY:n postilaatikot. Tänne kirje ja neljä
päivää, niin se on Saimaanharjulla Taipalsaarella. Kokeiltu on!


Edettäessä 45 kohti Grand Central Terminal:a tulee vastaan Skandinavian house.
Pitihän tässäkin kuva ottaa.

 
Tässä jo näkyy erittäin iso matkustusasema, Grand Central Terminal.

 
Etuovi GS Terminal.
 
Sisäkuvaa terminaalista.


Terminaalin vierestä löytyy vielä tällainen ihan perinteinen plankkaus-asema.


United Nations (YK) päämajaan ei aja kuka vaan, vaikka alla olisi isokin maasturi.
Alue on aidattu ja oikein hyvin vartioitu suurella määrällä poliiseja.


Tässä tämä komeus - tai paremminkin vain sen päärakennus. Alue on
paljon isompi, ja siihen kuuluu paljon erilaisia rakennuksia.
Paikka on ykkös avenuella ja 42 - 48 välissä, kiinni East Riverissä.


Traveller ja oman maan lippu taustalla. Kaikkien YK:n maiden liput liehuivat rivistössä.

 
1 Av - tästä ne alkavat idässä - jatkuen länteen aina 12 avenue:n saakka.


Täällä on takseja enemmän kuin missään muualla olen nähnyt. Kaikki nappaavat taksin
liikkeestä nostamalla vain käden "suorana" ylös (ei siis heiluttamalla). Taksi pysähtyy
minne vain - vaikka keskelle katua - ja ottaa asiakkaan kyytiin.

 
Tässäkin käytiin - alakerrassa - Empire State Building. Tämä oli aikanaan NY:n
korkein rakennus. Täälläkin oli ruuhkaa ylös, mutta me kävimmekin vain katsomassa
alakertaa. Olimmehan jo käyneet Top of the Rock:ssa.
 
Paikka ja rakennus sijaitsee 33 ja 5 kulmauksessa.  
 
Madison Square Garden on paikallinen kiekkopyhäkkö.
Kävimme matsissa NY Rangers ag. Carolina Hurriganes.
Olutta sai juoda katsomoissa, mutta vastustajan joukkueelle ei
saanut hurrata - tai siitä pahastuttiin. Tein sen kuitenkin, sillä
Aho ja Teräväinen pelasivat Hurriganesissa.


Tännekin tultiin metallinpaljastimien läpi. Täällä tosin järkkärit olivat
pelimiehiä ja huumorilla hommat hoidettiin. Iso iso halli, oikea urkuri soitteli musaa,
paljon pystybaareja, hodareita ja kiekkoväkeä. Olipa hieno kokemus kokea NHL matsi Nykissä.


Tottakai matsissa Suomi -paita päällä. Eihän sitä nyt muuten.

Tässä kuvassa halli on vielä puolillaan, mutta kun eka erä oli puolessa välissä
niin halli oli täynnä.


Brooklyn Bridge on yksi NY:n maamerkeistä, ja se on kaikissa
esitteissä kuvaamassa NY:a. Sen yli kannattaa lähteä
City Hall.n kupeesta, sieltä pääsee mukavasti jalkakäytävää myöden
sillan yläosaan. Varaa aikaa n. 45 minuuttia ylittämiseen, sillä silta
on oikeasti aika pitkä. Täältä saa upeita kuvia koska koko NY näkyy täältä.


Kummassakin päässä siltaa oli poliiseja tällaisissa pikku vaneissa. Ajoittain
he myös kävelivät sillalla eestaas. Täällä NY:ssä on turvallista sikäli
että virkavaltaa on paljon ja ihan kaikkialla.


On se upea kokonaisuus.

 
Travellerit noin puolessavälissä - Manhattanin ja Brooklynin "keskellä".
Oli muuten reissun ainoa sadepäivä. Satoi noin 4 tuntia aamulla,
ei paha, etenkään pohjoismaalaiselle.


Tässä alla on Cadman kadulta kuvattuna Brooklyn:n Civic Center
ja sen puistoalue.
 
Kuvaa Brooklynissä Fulton Street:n suuntaan.


Brooklynistä ajoimme metrolla Borough Hall asemalta  - East Riverin alitse -
Brooklyn Park:n Bowling Green asemalle. Heti sen ulkopuolella on National
Museum of the American Indian. Sinne heti taas turvatarkastuksen
ja metallinpaljastimien läpi ja museoon. 

Todella paljon katsottavaa, paljon erilaisia osastoja, videota, ääntä jne. Hyvä museo.


Vielä kerran ylös Broadway 1 kohdalta (tämä NY:n pisin katu alkaa
muuten tästä) ja Dancing Bull:a katsomaan vielä uudestaan,
nyt tästä "toisesta" päästä.


Tässä kuvassa on hotellimme - Hotel 91 - ala-aula. Tästä lähdimme
aina aamulla kahvien jälkeen aamupalaa nappaamaan, ja päivän reissua aloittelemaan.
Joka päivä n. 8 - 10 tuntia reissussa kartta näpeissä - kohteesta toiseen - toki muutaman
baarin ja ravintelin kautta.


Tällaisiakin oli - palauta käyttämäsi neula. Kyseessä ei liennyt
diapetes neula!

 
Newark:n lentoasema on n. 23 km:n päässä Manhattanilta.
Kun se ajetaan ei-ruuhkaiseen aikaan, niin kannattaa
varata aikaa noin 45 minuuttia. Jos olet liikkeessä ruuhka-aikaan, niin
kerro em. aika vähintään kahdella, jopa kolmella.
 
NEW:n terminaaleja on kolme A, B ja C. Jokaisessa terminaalissa on kolme
"putkea", joiden päässä ovat odotusalueet. Portteja on noin 60 / terminaali.
Hyvä opastus ja riittävästi aikatauluja seinillä, täällä kyllä osaa.

 
Sää oli sateinen kun Newarkin kentältä koti kotia lähdettiin
paikallista aikaa 20.45 ja päivä oli 13.8.2018.


Icelandair antoi todella hyvän kuvan itsestään. Oli ensimmäinen kerta
kun lensin kyseisellä yhtiöllä, mutta ei varmastikaan viimeinen. Kaikki toimi,
kaikki tapahtui ajallaan, uudet koneet, hyvä palvelu - ei mitään negaa.


Islannin lentokenttä Keflavik oli myös hyvä välilaskukenttä. Sopivan kompakti,
hyvät opasteet, hyvät palvelut, jne.

Lopuksi, ennen kuin huomasimmekaan niin 9 tuntia lentämistä
päättyi taas Helsingin aseman piiiiitkiiiin liukkareihin ja olimme
matkalla paikallisjunaan, ja kohti rautatieasemaa.


 Muutamia nostoja loppuun:

- NY on mahtava, iso ja turvallinen kaupunki
- kannattaa ehdottomasti suunnitella etukäteen missä käy, ja missä kukin kohde on
sillä NY on liian iso että ottaa metodikseen "sinne minne nokka näyttää"
- NY:ssä ei ole juuri missään tarjolla ilmaisia WIFI -palveluita
- vältä ruuhka-aikoja niin liikenteessä kuin nähtävyyksissä, sillä tunti
on lyhyt aika kun olet ruuhka-aikaan liikenteessä
- opettele muutama perusasia metroiluun liittyen: Downtown, Uptown,
Westside ja Eastside - näillä pääset hyvin alkun
- lataa jonkin App:si kännykkääsi, liittyen MTA liikenteeseen, se kannattaa
- jos mahdollista niin osta etukäteen lippu esim. Vapaudenpatsaalle/ tms.
kohteeseen, sillä täällä on omat jonot niille joilla jo on lippu - ja se on nopea
- älä reagoi millään tavalla kun joku nuhjuinen tyyppi pyytää rahaa tai kauppaa
jotain sälää - ole kuin et näkisi tai kuulisi - he kyllä lopettavat tungettelun
nopeasti ja etsivät seuraavan kohteen
- varaa aikaa NY:n useita päiviä, ja varaa hyvät kengät jalkaasi - usko tai älä niin
Manhattanin voi kokea "kokonaan" jalan ihan helposti, jos jaksaa kävellä
noin 5 - 10 km vuorokaudessa
- täällä pärjää hyvin ihan ns. kouluenglannilla - se on usein parempaa
kuin monella muulla ns. paikallisella täällä
- pidä huolta tavaroistasi äläkä humallu liikaa, sillä tämä on suurkaupunki
ja täällä on kaikkien suurkaupunkien ikävätkin puolet
- nauti erilaisista ruuista, sillä täällä on valtava tarjonta
- älä pidä mukanasi mitään sellaista mikä ei menisi läpi
lentokentälläkään turvatarkastuksesta, sillä täällä todella moneen
nähtävyyteen menet metallinpaljastimien läpi ja koet
turvatarkastuksen
- autoilijat antavat paljon paremmin tilaa ja aikaa ylittää kadun
valkoisella värillä kuin esim. Suomessa
- opettele muutama peruslinja niin bussilla kuin metrollakin, mikä ainakin
kulkee esim. hotellisi ohi - tällöin sinulla on tiedossasi ainakin joku
linja jolla pääset "kotiisi" - illalla tungoksessa niiden etsiminen
on hieman hankalampaa - tosin se onnistuu niinkin
- jätä aina liukuportaissa toinen "kaista" tyhjäksi, sillä täällä
niissä myös kävellään
- älä ota kameraasi esiin jos olet paikalla jossa se ei ole sopivaa,
täällä ei pidetä siitä että kuvaan esim. koditonta tai jotain turvallisuuteen
liittyvää kohdetta - toki sekin onnistuu kännykällä
"melko hyvin" ja huomaamattomasti
- kannattaa maksaa kaikki mikä on mahdollista käteisellä, ja pitää kortti taskussa
- vaihda ja pidä mukanasi ainakin 20 taalaa taalan rahoina, näin vältyt siltä
että joudut tippaamaan esimerkiksi vitosella
- tippausprosentti 10 - 15, toimi ainakin meidän matkalla oikein hyvin
- täällä pienessäkin paikassa on 4 - 6 työntekijää ja kaikilla heillä
on oma tehtävänsä
- kun menet pieneenkin paikkaan (baari/ ravintola) odota että sinut
opastetaan pöytään - täällä ei kävellä itse pöytään.

Olipa kerrassaan mahtava reissu. NY on aivan varmasti käymisen
arvoinen kaupunki. Pidin NY:stä erittäin paljon. Ei tapahtunut
mitään negatiivista koko reissun aikana, vaan kaikki toimi koko ajan.

Kiitos kanssamatkaajat. Maapallo kutistui taas vähän!
 

1 kommentti:

  1. Hauska stoori, kiitos.. itsellä melkein samanlainen edessä kolmen viikon päästä, jopa samat lennot/lentoyhtiö. New York on itselleni tuttu paikka vanhastaan, mutta tällä kertaa olisikin tarkoitus koluta hieman tarkemmin läpi Brooklynia, hotellinkin on siellä, tosin heti Brooklyn Bridgen Brooklynin puoleisessa päässä eli Manhattanillekin suht kätevä matka.

    VastaaPoista